Σελίδες

Σάββατο 19 Ιανουαρίου 2013

Κατάντια και παρακμή!!

''Αγνωστοι ξερίζωσαν τα απομεινάρια της ελιάς του Πλάτωνα στην Ιερά Οδό.''
 «Η κοπή έγινε για να χρησιμοποιήσουν την ελιά ως καυσόξυλα», ισχυρίζεται μια εκδοχή της δημοσιογραφικής έρευνας. «Εκτίμησή μου είναι ότι ο κορμός αφαιρέθηκε για να διευκολύνει τις εργασίες του κυριακάτικου υπαίθριου παζαριού. Εμπόδιζε και έτσι κάποιοι έκριναν σκόπιμο να τον αποσύρουν», εξηγεί στο «Εθνος» η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αννα Κούρτη. Εκατό μόλις μέτρα από την είσοδο του πανεπιστημίου, η άδεια τρύπα στον άλλοτε χώρο της Ιερής Ελιάς συμβάλλει στη γενικότερη μελαγχολία μιας καθημερινότητας που τείνει να μονοπωλήσει η αρνητική ειδησεογραφία. Πληροφορίες κάνουν λόγο για περισσότερους από έναν δράστες, καθώς ο κορμός ήταν μεγάλος και βαρύς. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι ήταν άστεγοι που χρησιμοποίησαν το δέντρο για να ζεσταθούν, άλλοι λένε ότι πρόκειται για Ρομά που συχνάζουν στην περιοχή.''

«Το ελαιόδεντρο καταστράφηκε από πρόσκρουση λεωφορείου, στα μέσα της δεκαετίας του '70», υπογραμμίζει ο ιστορικός και διευθυντής του Αρχείου Γεωργικού Μουσείου του Γεωπονικού, Δημ. Παναγιωτόπουλος. «Πάνω στην ελιά που προσέκρουσε κάποτε το άρμα του Ιππόλυτου, έπεσε το σύγχρονο ''άρμα'' του λεωφορείου.

Το κατάλοιπο της αιωνόβιας ελιάς, φυλάσσεται σήμερα σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο κεντρικό κτίριο του Γεωπονικού Πανεπιστημίου. Προσπάθειες που έγιναν για ραδιοχρονολόγηση δείγματος ξύλου από την ελιά του Πλάτωνα στο εργαστήριο Αρχαιομετρίας του Ινστιτούτου Επιστήμης Υλικών του ''Δημόκριτου'' έδειξαν ότι πρόκειται για πολύ παλιά ελιά, από τις παλαιότερες ηλικίες δειγμάτων που έχουν χρονολογηθεί. Δεν μπορούν όμως να επιβεβαιώσουν, χωρίς αυτό να αποκλείεται, ότι προέρχεται από την εποχή του Πλάτωνα, δεδομένου ότι οι ελιές χάνουν πολύ μεγάλο μέρος από το παλαιότατο εσωτερικό τους τμήμα», συνεχίζει ο κ. Παναγιωτόπουλος.
Ο παντελώς απροστάτευτος χώρος της Ιερής Ελιάς εκπέμπει το δικό του συμβολικό μήνυμα. Σύμφωνα με την παράδοση, εδώ δίδαξε ο πατέρας της δυτικής φιλοσοφίας.
«Το εξαιρετικά ατυχές περιστατικό μάς αναγκάζει να επισπεύσουμε ακόμα περισσότερο τις σχετικές δράσεις. Ο χώρος της Ιερής Ελιάς είναι άμεση προτεραιότητα», δήλωσε η διευθύντρια της Γ' Εφορίας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Ελένη Μπάνου.


''Η τοποθεσία που φιλοξενούσε την ελιά του Πλάτωνα βρίσκεται στον Ελαιώνα, το «κάλλιστο προάστιο» της αρχαιότητας. Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, η πρώτη ήμερη ελιά φυτεύτηκε από την ίδια την Αθηνά στην Ακρόπολη. Ο Παυσανίας αναφέρει ότι η δεύτερη ελιά φύτρωσε στην Ακαδημία του Πλάτωνα.
Οι Αθηναίοι απέδιδαν ιδιαίτερη σημασία στην καλλιέργεια της ελιάς. Ειδικοί νόμοι του Σόλωνα προστάτευαν την ελαιοκαλλιέργεια, αφού ήταν «μέγιστον αγαθόν προς πάσαν του βίου θεραπείαν ο της ελαίας καρπός». Για τη φροντίδα, τον τρόπο συγκομιδής και διάθεσης του προϊόντος, ο Αριστοτέλης παρέχει πολλές πληροφορίες στο έργο του «Αθηναίων Πολιτεία». Η πόλη έδειχνε μεγάλο ενδιαφέρον για τα ιερά της δένδρα. Τα περιέφρασσαν με ξύλινο φράχτη, που ονομαζόταν «σηκός», ενώ για την καλή τους κατάσταση φρόντιζαν οι «επιγνώμονες». Σε περίπτωση μάλιστα καταστροφής κάποιου δένδρου ο φταίχτης «εζημιούτο θανάτω».

Από τις ρίζες που έμειναν και φούντωσαν, τώρα δεν έχει μείνει τίποτα. 
Η πραγματική ζημιά έγινε από λεωφορείο, η τελειωτική από μετανάστες ή άστεγους ή τσιγγάνους, ωστόσο το αποτέλεσμα είναι το ίδιο.
Η ιστορία μας καταστρέφεται από την υποτιθέμενη εξίλιξη μας!
Τι δείχνει σε εμάς τους νεότερους μια τέτοια καταστροφή; 
Τι μας δείχνει αυτή η πλέρια ισοπέδωση των πάντων;
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, δεν δείχνει τίποτα παραπάνω, από την παρακμή μας, την απόλυτη αναρχία και ασυδοσία που επικρατεί στον κρατικό μας μηχανισμό και σε ολόκληρη την χώρα.
Ξυπνήστε Έλληνες και συνειδητοποιείστε το θάνατο ενός πολιτισμού, του γεννήτορα των υπολοίπων.
Συνειδητοποιείστε, τον ''επιθανάτιο ρόγχο'', μιας άλλοτε περήφανης και ένδοξης  πατρίδας!!